Sommige klussers zijn niet alleen handig met gereedschap, maar lukt het ook nog eens om zelf een website voor hun bouwbedrijf in elkaar te zetten Met de opkomst van onder andere Wordpress en andere programma's waarin je zelf websites kunt maken, wagen steeds meer ondernemers de poging. Los van het feit dat hier enorm veel tijd in kan gaan zitten, kan het ook nog eens lastig zijn om te bedenken wat je nu op zo een website moet plaatsen.
Daarom geven wij je vandaag een aantal handige tips die je kunt toepassen bij het maken van jouw eigen website. Zo bespaar je hopelijk een hoop tijd en zit er toch nog een Dijkman Design Sausje over jouw website heen ?
1. Bedenk wat je wilt bereiken met je website
Door van te voren een doel te bedenken kun je de bouw van de website hier volledig op afstemmen. Wil je dat bezoekers een visitekaartje van je bedrijf zien, of wil je dat bezoekers verleid worden om een offerte aan te vragen? En als ze al een offerte aanvragen, voor welke dienst zie jij dit het liefst? Wil je dat mensen alle informatie op de website kunnen vinden, of houd je het liever beknopt zodat ze persoonlijk contact zoeken om hun vragen beantwoord te krijgen?
Kortom, door van te voren goed te bedenken wat de 'customer journey' op jouw website wordt kun je hier vanaf het begin al rekening mee houden.
2. Laat je inspireren zonder te kopiëren
Het internet staat vol met websites van bouwbedrijven. De een nog mooier dan de ander! Voor je begint met het bouwen van je eigen website, laat je vooral inspireren. Welke elementen vind jij goed werken op andere websites en wat zie je liever niet terug? Welke opbouw past in jouw ogen het best bij jouw bedrijf, begin je gelijk met 'Vraag een offerte aan!' of wil je liever dat de bezoeker eerst rondkijkt?
Heel belangrijk, inspireren betekent niet kopiëren! Het kopiëren van een andere website kan er voor zorgen dat jouw website geblokkeerd wordt op Google, straalt negatief uit over jouw bedrijf plus kan ook nog eens voor vervelende boetes zorgen. Niet doen dus!
3. Kies een kleurenpallet en lettertypes
Door je vast te houden aan een set lettertypes en kleuren, wordt het ontwerpen van je website een stuk makkelijker! Tip: op Google vind je een hoop suggesties voor lettertypen die goed bij elkaar passen op jouw nieuwe website. Ook kun je er verschillende kleurcombinaties vinden die goed bij elkaar passen. Laat je vooral inspireren!
4. Unieke foto's
Ondanks dat het internet vol staat met de mooiste stock foto's, zien bezoekers het liefst unieke foto's van jouw bedrijf. Dit is ook nog eens beter voor jouw positie op Google, die houdt van unieke content. Door unieke foto's te gebruiken zorg je ervoor dat jouw website perfect aansluit bij de kwaliteit van jouw werkzaamheden plus straalt het betrouwbaarheid uit. Tip: Op het internet vind je tal van freelance fotografen die je kunt inhuren om foto's te maken van jouw werkzaamheden als je zelf niet de beste fotograaf bent!
5. Focus je op Google!
Een website moet helaas meer dan alleen mooi zijn wil je er resultaten mee behalen. Minstens net zo belangrijk als de vormgeving, is de inhoud van jouw website. Het helpt om je van te voren te bedenken onder welke termen jij gevonden wilt worden en waar jij gevonden wilt worden. Als je werkzaam bent in Tilburg heeft het weinig zijn dat jij gevonden wordt op 'Dakdekker Groningen' bijvoorbeeld. Om je te helpen schreven wij eerder Zo wordt jouw bouwbedrijf goed gevonden op Google!. Lees hem vooral eens rustig door als je meer tips wilt over hoe je de perfecte website voor Google bouwt!
6. Kies voor een duidelijke domeinnaam en goede hosting
Een domeinnaam is belangrijker dan je denkt. Kies bij voorkeur voor een korte en krachtige domeinnaam. Dijkmandesignbouwtvoorjoueennieuwhuis.nl is een voorbeeld van een domeinnaam dat het niet goed zal doen op Google plus ook nog eens erg lastig in te typen is voor bezoekers. Wil jij advies over een passende domeinnaam voor jouw bouwbedrijf? Wij denken graag met je mee.
Ook de webhosting voor jouw bouwbedrijf website is van essentieel belang. Als het je dan gelukt is om de perfecte website voor jouw bouwbedrijf te maken, wil je natuurlijk ook dat hij ten alle tijden bereikbaar is en snel laadt (dit is ook bevorderlijk voor jouw Google positie). Kies daarom voor een betrouwbare host met bewezen uptime en snelle servers!
7. Focus je niet alleen op de looks
Zoals aangegeven bij punt 5, de inhoud is minstens net zo belangrijk (of eigenlijk belangrijker) dan de looks. Goede teksten maken het verschil voor jouw vindbaarheid op Google en het overtuigen van bezoekers van jouw website. Een bezoeker die op zoek is naar een nieuwe badkamer, scant de website en wilt binnen twee seconden weten of hij de juiste informatie zal vinden. Anders is hij net zo snel weer vetrokken! Goede copywriting zorgt er voor dat een bezoeker langere tijd op jouw website blijft en vergroot de kans dat er een offerte wordt aangevraagd.
Tip: Implementeer Google Analytics op jouw website zodat je kunt zien hoe lang een bezoeker gemiddeld op jouw pagina blijft. Vertrekt deze binnen een paar seconden? Dan weet je dat er werk aan de bak is!
8. Analyseer!
Ondanks dat jij zelf denkt de perfecte website te hebben gebouwd, zal de data de waarheid vertellen. Analyseer het aantal bezoeker middels Google Analytics, bekijk jouw vindbaarheid op Google door middel van een zoekwoorden onderzoek, vraag feedback aan bezoekers die via jouw website contact opnemen en analyseer het aantal offerte aanvragen die via de website van jouw bouwbedrijf zijn binnengekomen.
Wat dit verteld is dat een website geen kant en klaar product is. Het is niet iets dat je oplevert en klaar is. Een website is een proces, het groeit mee met jouw bouwbedrijf en vereist constante aandacht om relevant te blijven en zijn doelen te behalen. Dit is dan ook de reden waarom het merendeel van de websites van bouwbedrijven weinig effect hebben, ze worden enkel online geplaatst en daarna niet meer onderhouden. Zonde!
9. Deel jouw kennis en werk!
Een website is de perfecte plek om jouw expertise over jouw vakgebied met de wereld te delen. Een blog is een perfecte tool hiervoor. Door artikelen te delen over de laatste trends op het gebied van badkamer verbouwingen bijvoorbeeld, toon je aan dat je verstand hebt van wat je doet en verhoog je de betrouwbaarheid. Door een projecten pagina aan te maken waar bezoekers de laatste projecten van jouw bedrijf kunnen vinden, maak je het verhaal compleet.
Tip: Wil jij een blog op jouw website maar ben je niet de beste tekstenschrijver? Bekijk dan eens ons Bouwpakket! In dit pakket verzorgen wij alles wat jij nodig hebt om jouw website en bouwbedrijf te laten groeien.
10. Concrete tips voor pagina's
Bij een goede website voor een bouwbedrijf zou ik minimaal de volgende pagina's verwachten:
- Home
- Over Ons
- Diensten (met subpagina's voor alle diensten die je doet voor de beste Google vindbaarheid)
- Projecten
- Contact
- Offerte Aanvragen
Natuurlijk kun je hier iets in switchen en benamingen wijzigen, maar een complete website bevat minimaal bovenstaand lijstje.
Conclusie
Wij hopen dat dit artikel je helpt om jouw eigen nieuwe website naar een hoger niveau te tillen! Heb jij een aantal tips uit dit artikel toegepast? Super! Wij zouden het leuk vinden om jouw ervaringen te horen en je werk te zien. Deel hem gerust met ons via onze contact pagina.
Ook kan het zijn dat je na bovenstaande tips even de bomen door het bos niet meer ziet. Geen paniek, bij Dijkman Design zijn wij gespecialiseerd in het bouwen van websites voor de bouw. Neem eens een kijkje in ons Bouwpakket waar wij al het bovenstaande en meer voor jouw bedrijf regelen. Alleen op zoek naar een website? Bekijk dan eens onze bouwbedrijf website pagina.
Of bel direct
0320 337 444