Zo, die staat! Eindelijk heeft jouw webdesigner een mooie website opgeleverd. Perfect, laat de bezoekers en offerte aanvragen maar komen zou je denken. De eerste dagen zit je klaar voor je laptop en je mobiele telefoon in de hand, om direct in actie te komen wanneer de offerte aanvragen binnen beginnen te stromen. Maar na een paar dagen begin je toch een beetje te twijfelen want... de aanvragen blijven uit.
Helaas is dit een bekend probleem voor veel bedrijven. Er is veel aandacht gestoken in de visuele vormgeving van de website zodat het er uit ziet als een mooi visitekaartje. Een goede website is echter veel meer dan alleen een visitekaartje. Het is voor veel bedrijven de draaiende motor van de business. Een goede website zorgt voor een aanwas aan nieuwe klanten, zorgt er voor dat twijfelende klanten overtuigd worden en zorgt er voor dat de juiste informatie snel gevonden wordt zodat jij niet onnodig veel gebeld wordt met simpele vragen.
Kortom, een goed vindbare website is van essentieel belang voor elk bouwbedrijf dat wilt groeien en/of zijn bedrijf wilt professionaliseren! Daarom delen wij vandaag 10 tips om beter vindbaar te worden op Google met jouw bouwbedrijf.
1 Bepaal jouw doelgroep ????
Allereerst is het belangrijk om een duidelijke doelgroep in kaart te brengen die jij wilt bereiken met jouw website. Denk hierbij aan de demografie, inkomensklassen en plaats waar jouw doelgroep zich bevindt. Wil jij je op heel Nederland richten? Dat kan ook! Tip is dan om Nederland stukje voor stukje te veroveren. Focus je eerst op enkele plaatsen en bouw dit steeds verder uit tot je de hele kaart ingekleurd hebt.
2 Bepaal zoektermen waarop je gevonden wilt worden ??
Dit hangt nauw samen met de doelgroep die jij wilt bedienen. Is jouw doelgroep modale gezinnen uit Almere die op zoek zijn naar een voordelige badkamer? Dan is het slim om content te schrijven die gericht zijn op 'een voordelige badkamer laten plaatsen in Almere'. Als je liever het hogere segment bediend kun je kiezen voor 'luxe badkamer laten plaatsen in Almere.'
Zo kun je een aantal zoektermen definiëren waar jij je content op gaat aanpassen. Hoe specifieker de zoektermen, des te hoger je gevonden zult worden! Tip: kijk altijd eerst hoeveel er gezocht wordt op een bepaalde term. Als er niemand op zoekt, heeft het ook geen zin om hoog in dat lijstje te staan!
3 Zorg voor goede en relevante teksten ?
Google kijkt niet alleen naar hoe jouw website er uit ziet en hoe snel hij laadt, maar vooral naar de content van jouw website. Het kopiëren van content van andere websites is niet alleen strafbaar, maar ook killing voor jouw resultaat in Google! De tekst die je nu leest is bijvoorbeeld gericht op bouwbedrijven die beter gevonden willen worden op Google. Super relevant, gezien Dijkman Design zich richt op het laten groeien van bouwbedrijven! Het feit dat jij dit artikel leest is al een bewijs dat het werkt.
Als je de tips die je leest nu echt bruikbaar vindt, zul je deze pagina waarschijnlijk delen met collega's of andere bedrijven zodat zij deze tips ook eigen kunnen maken. Dit is een voorbeeld van hoe belangrijk relevante content is voor jouw website en hoe dit bijdraagt aan de groei van jouw bereik en dus jouw bedrijf!
4 Doe aan 'linkbuilding' ⛓
Linkbuilding is niets meer dan het plaatsen van links naar jouw website op andere websites. Let op, dit is niet het proces van vragen aan willekeurige websites of ze een link naar jouw site willen plaatsen. Een link naar een bedrijf dat auto's reinigt zou bijvoorbeeld een beetje raar zijn op deze site, toch? Sterker nog, Google straft irrelevante links af. Maar hoe zorg je er dan voor dat relevante websites jouw een link naar jouw website plaatsen die vervolgens zorgen voor een hogere positie in Google? Dit doe je door relevante content. In punt 5 en 9 van dit lijstje lees je hier meer over.
5 Start een blog ✍️
Dit is de manier om te bewijzen dat jij weet waar je over praat en de markt waarin jij je begeeft snapt. Voor een bouwbedrijf kan een blog gebruikt worden om de laatst opgeleverde projecten te laten zien. Maar ook kun je er tips delen voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe badkamer. Of de laatste trends in het renoveren van een woning, om mensen te bereiken die hier informatie over zoeken. Wat ook goed werkt zijn blogs die een specifieke vraag beantwoorden, bijvoorbeeld 'wat kost een badkamer verbouwing?'.
Door relevante blogs te schrijven die de vragen van veel mensen beantwoorden, kom je hoger in het Google zoekresultaten lijstje te staan. Helemaal als deze blogs afgestemd zijn op jouw doelgroep (punt 1) en de zoektermen (punt 2). Extra tip: zorg dat jouw blog share buttons bevat. Dit zijn knoppen waarmee lezers eenvoudig dit artikel met andere kunnen delen, zoals via WhatsApp. Je vindt deze knoppen ook bovenaan deze pagina!
6 Zorg dat Google Mijn Bedrijf goed is ingesteld ?
Google Mijn Bedrijf (GMB) is de plek waar jij alle relevante informatie over jouw bedrijf aan Google verteld. Denk hierbij aan jouw telefoonnummer, vakgebied, openingstijden en locatie. Ook biedt een Google Mijn Bedrijf profiel de mogelijkheid dat klanten recensies op Google kunnen plaatsen. Zo kom je nog betrouwbaarder over in de Google zoekresultaten! Bijkomend voordeel: jouw bedrijf wordt zichtbaar op Google Maps!
7 Zorg voor een Sitemap en dien hem in bij Google ?
Een sitemap is een overzicht van alle pagina's die jouw website heeft en verteld Google eigenlijk waar zij moeten kijken, voordat zij dit zelf hebben gedaan. Het vergroot de kans dat alle pagina's goed geïndexeerd worden op Google en alle pagina's er goed op staan. Veranderd jouw website vaak? Mooi! Google houdt van 'frisse' content. Zorg wel dat jij jouw sitemap altijd mee veranderd zodat Google alle nieuwe content goed kan vinden.
8 Analyseer je zoekresultaten en finetune ?
Zo, je hebt een hele dag gespendeerd en alle bovenstaande tips geïmplementeerd. Klaar, laat de bezoekers maar komen! Helaas, zo werkt het niet helemaal. Je zult de resultaten moeten analyseren en finetunen. Google Analytics kan je hier goed bij helpen. Het laat zien hoeveel mensen je nieuwe pagina's hebben gezien en hoe lang ze er blijven hangen. Ook kun je zien waar deze bezoekers vandaan komen. Zo kun je goed analyseren of je enerzijds wel de juiste doelgroep bereikt, maar ook of je teksten wel interessant genoeg zijn om mensen op de pagina te houden!
9 Houd je Social Media up to date ?
Sociale Media is een manier om heel snel aan 'link building' te doen. Blog artikelen delen op sociale media of bepaalde pagina's delen op sociale media, zorgt voor meer bezoekers naar jouw website en meer plekken op het web waar jouw website voorkomt. Zorg dus dat de sociale media van jouw bouwbedrijf altijd up to date wordt gehouden en deel er jouw laatste projecten, blog artikelen en relevante pagina's. Zo laat je jouw bouwbedrijf via jouw social media steeds hoger klimmen in de zoekresultaten van Google!
10 Zorg een mooie en uitnodigende website! ?
Een ding waar Google niet van houdt zijn trage, zware websites. Een ding waar bezoekers niet van houden zijn websites die er niet professioneel uit zien, zo een bedrijf vertrouw je jouw woning niet aan toe toch? Kortom, een mooie en uitnodigende website voor jouw bouwbedrijf is het geheim om zowel Google als de bezoekers langer op jouw website te laten verblijven en vergroot de kans dat mensen ook echt een offerte aanvragen of jouw website delen met anderen. Dit zorgt er weer voor dat Google jouw website als 'belangrijk' bestempeld voor de specifieke zoekterm waarop de bezoeker is binnengekomen en draagt zo bij aan een hoger resultaat in de zoekresultaten van Google met jouw bouwbedrijf.
11 Conclusie
Zo, je hebt het einde bereikt van een hele lijst met tips om jouw bouwbedrijf hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Zie je het helemaal zitten om hier zelf mee aan de slag te gaan? Super! Wij zouden het leuk vinden als jij je resultaten met ons deelt.
Wij kunnen het ons ook erg goed voorstellen dat dit lijstje vrij overweldigend is, ondanks dat wij de meest technische termen nog hebben weggelaten. Geen paniek, juist om deze reden hebben wij het Dijkman Design Bouwpakket in het leven geroepen. Met dit pakket verhogen wij de vindbaarheid van Bouwbedrijven op Google door al het bovenstaande voor hen te doen! Zo laat jij jouw bouwbedrijf groeien terwijl je aan het werk bent, wel zo simpel!
Wil je hulp bij het groeien van jouw bouwbedrijf? Neem dan contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan. Wij helpen bouwbedrijven groeien, ben jij de volgende?
Of bel direct
0320 337 444